Συμβαίνει τώρα
Αρχική > Slider > Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Οι υποψήφιοι επενδυτές, το ουκρανικό σιτάρι και η προσδοκία ανάπτυξης

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Οι υποψήφιοι επενδυτές, το ουκρανικό σιτάρι και η προσδοκία ανάπτυξης



Κληρώνει την επόμενη Παρασκευή, 29/7/2022, ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% της α.ε. «Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης», εταιρείας που ξεδιπλώνει μία πολλά υποσχόμενη αναπτυξιακή δυναμική, ενώ ετοιμάζεται να μπει και στο ευρωπαϊκό «παιχνίδι» της διακίνησης των εκατομμυρίων τόνων ουκρανικών σιτηρών, που αναζητούν διέξοδο προς την παγκόσμια αγορά.

Οι εξελίξεις των τελευταίων χρόνων που αφορούν τον ΟΛΑ, ήταν μία πραγματικά ευχάριστη έκπληξη, καθώς το λιμάνι της ακριτικής Εβρίτικης πόλης, επί δεκαετίες ήταν ουσιαστικά εκτός του χάρτη, όχι μόνο τον διεθνών, αλλά και των εθνικών εμπορευματικών ροών. Όπως όμως φαίνεται και από τις συμμετοχές στο διαγωνισμό που διεξάγει το ΤΑΙΠΕΔ, ο ΟΛΑ, αν και μικρό λιμάνι, με ανεπαρκείς υποδομές και περιορισμένο έργο, μπορεί και «πουλάει» προσδοκίες γιατί έχει αναπτυξιακή προοπτική με περιεχόμενο.

Τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω των γεωστρατηγικών εξελίξεων και της Αμερικανικής παρουσίας, το Λιμάνι έχει αποκτήσει κομβική σημασία για την Ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ.

Κι’ όπως αποδεικνύεται, με την κίνηση που πολύ ορθά έκανε η ελληνική κυβέρνηση προς την Ε.Ε. , ο ΟΛΑ μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην εξαγωγή σιτηρών από την Ουκρανία προς τη διεθνή αγορά, σαν κόμβος διαμεταφοράς, συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση μίας επίφοβης επισιτιστικής κρίσης.

Η πρόταση του ΥΠΑΑ&Τ κ. Γεωργαντά, για την αποθήκευση και διοχέτευση έως και 200.000 τόνων ουκρανικών σιτηρών, από το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης (σ.σ. επιπλέον 38.000 τόνους από τον ΟΛΘ), ανοίγει μία ακόμη καθαρώς αναπτυξιακή προοπτική για τον ΟΛΑ, στο καθαρώς business κομμάτι. Να σημειωθεί ότι η εταιρεία έχει δεχθεί πολλά αιτήματα από  ελληνικές επιχειρήσεις, που ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν την πολύ μεγάλη χερσαία έκταση που διαθέτει και η οποία απλώνεται σε 1.100 στρέμματα γης.

Αύξηση τζίρου κατά 148%, σχεδόν 10πλάσια κέρδη

Το Λιμάνι, που έχει ήδη συνδεθεί με το σιδηροδρομικό δίκτυο και ως το τέλος του 2024 θα έχει συνδεθεί, απευθείας με την Εγνατία Οδό, μέσω της Περιφερειακής Αλεξανδρούπολης που είναι υπό κατασκευή, το 2021, τα πήγε εξαιρετικά καλά, πολύ καλύτερα απ’ ότι αναμενόταν.

Προβλέπεται δε ότι θα τα πάει ακόμη καλύτερα, όταν υλοποιηθεί η αναβάθμιση (ηλεκτροκίνηση, ETCS 1, σηματοδότηση) της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο- Ελληνοβουλγαρικά σύνορα, έργο 1,078 δις. ευρώ που έβγαλε σε διαγωνισμό η ΕΡΓΟΣΕ.

Σύμφωνα λοιπόν τις οικονομικές καταστάσεις ο κύκλος εργασιών της ΟΛΑ ΑΕ ανήλθε το 2021 σε 1,5 εκατ. ευρώ- ποσό που δεν το λες και σημαντικό για λιμάνι- καταγράφοντας ωστόσο αύξηση 148,66% σε σχέση με το τζίρο του 2020. Όσον αφορά τα κέρδη προ φόρων, ήταν 605.425 ευρώ, δηλαδή σχεδόν δεκαπλάσια εκείνων της προηγούμενης χρονιάς που ήσαν μόλις 65.864 ευρώ.

Όπως είπε στο GRTimes.gr o διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΑ κ. Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου, η αύξηση στον κύκλο εργασιών προήλθε από την άνοδο στο συμβατικό φορτίο (general cargo και χύδην), καθώς ακόμη το λιμάνι δεν διαθέτει μηχανικό εξοπλισμό για την φορτοεκφόρτωση containers και όσα λίγα διακινούνται μέσω λιμένα, φορτοεκφορτώνονται με τροχήλατους γερανούς και μηχανικά μέσα ιδιωτών.

Το σημαντικό δε είναι, ότι στη διάρκεια του 2022 η ανάπτυξη των εργασιών συνεχίζεται με τους ρυθμούς του 2021, ενώ προβλέπεται ότι κατά το δεύτερο εξάμηνο της φετινής χρονιάς θα επιτευχθούν ακόμη ταχύτεροι ρυθμοί

Τα φορτία από Ουκρανία

Όπως εξήγησε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα χρησιμοποιηθεί για τη διακίνηση ουκρανικών σιτηρών και όχι τόσο για αποθήκευση. Η αποθήκευση θα είναι προσωρινή για να ανεξαρτητοποιηθούν οι ροές των φορτίων, από το τραίνο, σε πλοία.

Σε τούτη τη φάση, όπως είπε ο δ/νων σύμβουλος του ΟΛΑ, καταβάλλεται προσπάθεια συντονισμού των πολλών εμπλεκόμενων φορέων, για τη μεταφορά των σιτηρών με τραίνο, που από το ρωσικού τύπου σιδηροδρομικό δίκτυο της Ουκρανίας ( φαρδύτερες οι ράγες), θα πρέπει να μεταφέρονται στα ευρωπαϊκά δίκτυα. Αυτή η προσπάθεια συντονισμού εξελίσσεται σε ευρωπαϊκή κλίμακα , με την εμπλοκή και της DG Move.

Προτάθηκε λοιπόν, να διακινούνται μέσω ΟΛΑ έως 200.000 τόνοι ουκρανικών σιτηρών, το μήνα, κάτι όμως που δεν θα συμβεί σε πρώτο χρόνο.

«Για να απορροφήσουμε αυτές τις ποσότητες πρέπει να κατασκευαστούν σιλό, πολλά σιλό. Άμεσα σχετικά θα  μπορούμε να δεχθούμε 50.000 τόνους ανά μήνα, εάν κατασκευαστούν κατάλληλα μεταλλικά σιλό,  10 σιλό, το καθένα χωρητικότητας 5.000 τόνων. Σε διάστημα ενός χρόνου, μπορούμε να έχουμε έτοιμα αυτά τα σιλό, κάτι που θα απαιτήσει επένδυση 14 εκατ. ευρώ.

«Τώρα, σε τούτη τη φάση, μπορεί να γίνεται είτε απευθείας εκφόρτωση των βαγονιών σε πλοία, είτε να έρχονται τα σιτηρά σε big bags, εντός αεριζόμενων containers, οπότε  θα γίνεται πιο εύκολα η μεταφόρτωση στα ουκρανο-ρουμανικά σύνορα, αλλά θα είναι και πιο εύκολη η στιβασία στα λιμάνια μα και η εκφόρτωση στο πλοίο. Εξετάζουμε διάφορες λύσεις, γιατί όπως φαίνεται ο πόλεμος θα έχει διάρκεια ενώ η Ευρώπη διαπιστώνει ότι μάλλον δεν θα επιστρέψουμε στην προ της ρωσικής εισβολής κατάσταση».

Το πρόβλημα και η ελληνική λύση

Η διάθεση των σιτηρών της Ουκρανίας, είναι μία υπόθεση που απασχολεί την Ευρώπη αλλά και την παγκόσμια κοινότητα.

Η χώρα, σε περιοχές υπό Ουκρανικό έλεγχο, έχει αποθηκευμένα 15 εκατ. τόνους σιτηρών. Ο νέος θερισμός, στις ελεύθερες εκτάσεις της Ουκρανίας, προβλέπεται να αποδώσει περί τα 40-45 εκατ. τόνους, άρα πρέπει να διακινηθούν συνολικά περί τα 60 εκατ. τόνοι σιτηρών. Τα ελληνικά λιμάνια μπορούν να προσφέρουν πολύτιμες υπηρεσίες, αφού από το ρουμανικό λιμάνι της Κωνστάντζα, που είναι το πλησιέστερο, δεν μπορούν να διακινηθούν πάνω από 1,5 εκατ. τόνοι το μήνα. Το πρόβλημα είναι τεράστιο και πρέπει να βρεθούν οδοί διοχέτευσης των ουκρανικών σιτηρών.

Αμερικανοί- οι επιταχυντές της ανάπτυξης

Η διέλευση/εξυπηρέτηση Αμερικανικών και ΝΑΤΟϊκών  δυνάμεων και εξοπλισμών από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, λειτουργεί αναμφίβολα ως επιταχυντής των εξελίξεων, υπογράμμισε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου.

Η στρατιωτική παράμετρος ήταν αυτή που έστρεψε τα βλέμματα στην Αλεξανδρούπολη, κι’ όχι τόσο η ενεργειακή παράμετρος, αφού η δραστηριότητα της Gastrade, με το FSRU, θα γίνεται στην πλωτή μονάδα επανα-αεριοποίησης τoυ υγροποιημένου φ/α, σε απόσταση 17,6 χλμ. από το λιμάνι, με το αέριο να διοχετεύεται στην συνέχεια μέσω αγωγών, στο ΕΣΦΑ, Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου, σε ένα νέο σταθμό εισόδου στο ύψος της Αμφιτρίτης, δηλαδή σε απόσταση περίπου 8 χλμ από την Αλεξανδρούπολη και το λιμάνι.

Πολλοί οι παίκτες για τη χερσαία ζώνη

Τώρα πλέον, η υπόθεση «ανάπτυξη» έχει πάρει μπρος για τον ΟΛΑ.

Στη χερσαία ζώνη του ΟΛΑ, ελληνικές εταιρείες ενδιαφέρονται να εγκαταστήσουν ( μισθώσουν;) αποθήκες γενικού φορτίου αλλά και ψυχόμενες, για τρόφιμα. Επανειλημμένως έχει και επίσημα διατυπωθεί ενδιαφέρον για την κατασκευή σιλό τσιμέντου, πέραν των αποθηκών για δομικά υλικά.

Οι επιχειρήσεις αυτές περιμένουν, πότε θα έχει ο ΟΛΑ τη δυνατότητα να υπογράψει μακροχρόνιες συμβάσεις, κάτι που μπορεί να γίνει όταν από το ΤΑΙΠΕΔ επιλεγεί ο προτιμητέος επενδυτής και εφ’ όσον ο προσωρινός πλειοδότης, δώσει τη συναίνεσή του.

Ο ΟΛΑ θα χρειαστεί επενδύσεις

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης πράγματι περνάει σε μία νέα, διαφορετική εποχή, αλλά για να αξιοποιήσει την θετική συγκυρία, χρειάζεται επενδύεις.

Ο ΟΛΑ χρειάζεται οπωσδήποτε εξοπλισμό με σύγχρονα μηχανήματα, αποθήκες εμπορευμάτων αλλά και μεγαλύτερα βυθίσματα στους προβλήτες, του παλιού αλλά και του νέου εμπορικού λιμανιού. Το παλιό λιμάνι έχει βύθισμα 8 μέτρων και, το νέο (ανατολικότερο),  βύθισμα 12 μέτρων. Όπως επισήμανε ο κ. Χατζηκωνταντίνου, το λιμάνι χρειάζεται μεγαλύτερα βάθη  αλλά και μήκη στα κρηπιδώματα.

Εν τούτοις, συντρέχουν πλέον πολλοί παράγοντες, για να βγει πολλαπλά κερδισμένος ο ΟΛΑ από τον διαγωνισμό που διεξάγεται από το ΤΑΙΠΕΔ.

Oι τέσσερις υποψηφιότητες

Υπενθυμίζεται ότι στις 27/7 αναμένεται να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές για το 67% της Εταιρείας, οι εξής τέσσερις υποψηφιότητες:

-QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT
-Κοινοπραξία CAMERON S.A- GOLDAIR CARGO AE- BOLLORE AFRICA LOGISTICS
-Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS -EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
-ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΕ

Πηγή:GrTimes

Στείλε μας τις ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ και τα μηνύματα σας στο [email protected]